2025년 12월 28일 일요일

621. 느린 엘리베이터의 교훈

느린 엘리베이터 교훈 ♣

지금 같은 고속 엘리베이터가 없던 시절, 한 백화점의 엘리베이터가 너무 느리다는 고객들의 불평이 끊이지 않았다.

지배인은 이 문제를 해결하기 위해 여러 방안을 고민했지만, 결국 현실적인 방법은 최신형 엘리베이터를 새로 설치하는 것뿐이었다.

그러나 설치비용을 확인한 순간, 그의 얼굴이 굳어졌다.

비용이 너무 비쌌던 것이다.

게다가 공사 기간 동안 손님들이 불편을 겪게 되면 매출까지 떨어질 게 뻔했다.

어찌할지 망설이던 지배인에게 뜻밖의 제안이 들어왔다.

엘리베이터 청소를 담당하던 청소부가 자신이 해결책을 떠올렸다며 나선 것이다.

지배인은 반신반의하면서도 “한번 해보게.”라고 허락했다.

그런데 놀랍게도 다음날부터 고객들의 불평이 사라졌다.

청소부가 한 일은 단 한 가지, 엘리베이터 안에 큰 거울을 달아놓은 것이었다.

거울 앞에서 사람들은 기다림 대신 자신을 들여다보았다.

머리를 매만지고, 옷매무새를 다듬고, 표정을 살피며 시간 가는 줄 몰랐다.

불만이 사라진 이유는 엘리베이터의 속도가 아니라, 사람들의 마음이 바뀌었기 때문이었다.

지배인은 백화점 운영에 대해 청소부보다 훨씬 많은 지식을 가지고 있었고,

엘리베이터 기사 역시 구조와 원리를 청소부보다 더 잘 알고 있었다.

그러나 느린 엘리베이터 때문에 불편함을 호소하던 손님들의 ‘진짜 마음’을 가장 가까이서 들은 사람은 바로 그 청소부였다.

문제 해결의 열쇠는 언제나 멀리 있지 않다.

문제의 곁, 바로 그 자리에 있다.

편견을 내려놓고 주변을 유심히 바라보는 눈, 그리고 사람의 마음을 이해하려는 태도 —

그것이 세상 어떤 기술보다 강력한 해결책이 된다.

우리의 일상도 마찬가지다.

때로는 문제를 해결하려고 애쓰기보다, 잠시 멈춰서 다르게 바라보는 지혜가 필요하다.

삶의 답은 멀리 있지 않다.

언제나 내 곁, 내 마음 가까이에 있다.
(Slow elevator lesson ♣

In the days when there were no high-speed elevators like now, customers complained that the elevator at a department store was too slow.

The manager thought about a number of ways to solve this problem, but in the end, the only realistic way was to install a new elevator.

However, as soon as he checked the installation cost, his face hardened.

The cost was too high.

In addition, sales would have fallen if customers experienced inconvenience during the construction period.

An unexpected proposal came into the manager, who was hesitating about what to do.

The cleaner who was in charge of cleaning the elevator came up with a solution.

"I'll give it a try," the manager said, half-heartedly.

Surprisingly, however, customers' complaints disappeared the next day.

There was only one thing the cleaner did: put a big mirror in the elevator.

In front of the mirror, people looked at themselves instead of waiting.

I didn't know the time was passing, smoothing my hair, trimming my clothes, and looking at my expressions.

The reason why the complaint disappeared was not because of the speed of the elevator, but because people's minds changed.

The manager had much more knowledge of department store operations than the cleaner,

The elevator driver also knew the structure and principles better than the cleaner.

However, it was the cleaner who heard the 'real heart' of the customers who complained of inconvenience due to the slow elevator.

The key to solving a problem is not always far away.

By the side of the problem, it's right there.

The attitude of letting go of prejudice, looking carefully at the surroundings, and understanding a person's mind —

It is a stronger solution than any other technology

in the world.

The same goes for our daily lives.

Sometimes, rather than trying to solve a problem, you need wisdom to pause and look at it differently.

The answer to life is not far away.

Always by my side, close to my heart.)

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