2025년 7월 7일 월요일

376. 조순 교수의 글

나는 사람의 일생은
기본적으로 즐거운 것으로 보고 있다.

‘고중유락(苦中有樂)’이라는 말이 있듯이,
인생은 괴로운 가운데 즐거운 것이다.
그렇지 않다면 세계 인구가 이렇게 많을 수 있겠는가?

“그럼 늙고 죽는 것도 즐겁단 말이오?”
아마 이런 반론이 있을 것이다.
글세,
늙고 죽는 것이
꼭 즐거운 것만은 아니겠지만
그 의미를 잘 안다면
얼마든지 달관할 수는 있을 것 같다.

장자(莊子)는 아내가 죽었을 때,
항아리를 치며 노래를 불렀다.

소동파(蘇東坡)의 시에
‘죽고 사는 것을 항상 보니,
이제 눈물이 없네’ 라는 구절이 있다.

그러나 인생을 즐겁게 보내자면,
일정한 계획과 수련이 필요하다.

중국 송(宋)나라에 주신중이라는 훌륭한 인물이 있었는데,
그는 인생에는 다섯 개의 계획(五計)이 있어야 한다고 했다.

첫째는 생계(生計),
둘째는 신계(身計),
셋째는 가계(家計),
넷째는 노계(老計),
다섯째 사계(死計) 가 그것이다.

생계(生計)는
내 일생을 어떤 모양으로 만드느냐에 관한 것이고,

신계(身計)는
이 몸을 어떻게 처신 하느냐의 계획이며,

가계(家計)는
나의 집안, 가족관계를 어떻게 설정 하느냐의 문제이다.

노계(老計)는
어떤 老年을 보낼 것이냐에 관한 계획이고

사계(死計)는
어떤 모양으로 죽을 것이냐의 설계를 말한다.

“당신에게도 노계(老計)가 있소?” 라고 묻는다면, 나는 “있지요” 라고 대답하고 싶다.

“그것이 무엇이오?”라는 물음에는
'소이부답 [笑而不答] ' 말을 안하는 것이 좋을 것 같다.

다만, 내가 사는 집 이야기를 한다면
그 속에 나의 대답 일부분이 있을 것 같기도 하다.

나는 달동네로 유명한 봉천동에 살고 있다.
25년 전 나는 관악산을 내다보는 계단식으로 되어 있는 대지를 사서 집을 지었다.
당시에는 주변도 비교적 좋았고 공기도 나쁘지 않았다.

하지만 지금 이 집 주위는그때와는 전혀 딴판이됐다.
단독주택은 거의 다 없어지고,
주변에 5층짜리 다세대주택이 밀집해 있다.
주차도 어렵고, 지하철에서 이 집까지 오자면 가파른 언덕길을 허덕이며 올라와야 한다.

처음 오는 사람 중에는
‘이 집이 정말 조순의 집이냐?
동명이인이 아니냐?고 묻는 경우도 있다.

아무튼 25년을 한 집에 살고 있는 사람은
이 마을에 나밖에 없다.
아이들은 날보고 이사를 가자고 한다.
좀 더 넓은 곳, 편한 곳으로 가자고 한다.
자기들이 모시겠다는 뜻인 것 같다.
그럴 때마다 나의 대답은 한결 같다.

“여기가 어떻다고 이사를 간단 말이냐?
불편한 점도 있지만 좋은 점도 많다.
다소의 불편은 참고 지내야지, 사람은 너무 편해도 못 써.

어딜 가도 먹는 나이는 막을 수 없고, 인생의 황혼은 짙어지는 법.
지난 25년의 파란 많은 세월을 이 집에서 사고 없이 지냈고, 지금도 건강이 유지되고 있으니 그만하면 됐지!
내겐 이 집이 좋은 집이야.”

이 집에는 좁은 대지에 나무가 많다.
모두 내가 심은 나무들이다.
해마다 거름을 주니
나무들은 매우 잘 자라, 이제 이 집은 숲 속에 묻혀 버렸다.

감나무엔 월등히 좋은 단감이 잘 열리고, 강릉에서 가지고 온 토종 자두나무는 꽃도 열매도 고향 냄새를 풍긴다.

강릉에서 파온 대나무도 아주 무성하고, 화단은 좁지만 사계절 꽃이 핀다.

이 집과 나무, 그리고 화단은
아침저녁 내게 눈짓한다.
“당신이 이사를 간다구요?
가지 마시오!”

지난 25년의 파란이 압축된 이 애물단지!
내게 이런 것이 어디 또 있겠는가?
버리기는 어려울 것  같다.

성남. 모란시장에 기어 다니는 앉은뱅이가 있었다.

추운 겨울 밤이면 얼어 죽지 않으려고 남의 집 굴뚝을 끌어안고 밤을 보내고 낮에는 장터를 돌아 다니며 구걸을 하며 살아갔다.

그러다 어느 날,
장터에서 구걸하는 맹인을 만났다.

동병상련의 아픔이 있었기에
두 사람은 끌어안고 울면서 함께 지내기로 하였다.

앉은뱅이는 맹인에게
'자기를 업으면 길을 안내하겠다'고 하였다

맹인이 앉은뱅이를 엎고
모란장터에 나타나면

서로 돕는 모습이 보기 좋았던 사람들은
두 사람에게 넉넉한 인심을 보냈다.

그러자 빌어먹고 살긴 하지만,

예전 보다는 살기가 좋아졌다

'보는 놈이 똑똑하다' 고 하더니
점차 앉은뱅이는 맛있는 음식은 골라먹고

맹인에게는 음식을 조금만 나누어 주다 보니

앉은뱅이는 점점 무거워지고
맹인은 점점 약해져 갔다.

어느 날 두 사람은
시골 논길을 가다 맹인이 힘이 빠져 쓰러지면서

두 사람 모두 도랑에
처박혀 죽게 되었다.

진짜다

우리도 마찬가지입니다.
똑똑하고 능력 있다고 베풀지 않고
혼자만 배를 채우다 보면,

앉은뱅이의 실수를 할 수 있습니다.

우리도 균형을 잃으면
공멸할 수 있습니다.

식사 후,
적극적으로 밥값을 계산하는 사람은
돈이 많아서 그런 것이 아니라

돈보다 '관계' 를 더 소중히 생각하기 때문이고

일할 때,
주도적으로 일하는 이는
멍청해서가 아니라
'책임' 이라는 것을 알기 때문이고

다툰 후
먼저 사과하는 이는
본인이 잘못해서가 아니라
당신을 '아끼기' 때문입니다.

늘 나를 도와주려는 이는
빚진 게 있어서 그런 게 아니라
'진정한 친구' 로 생각하기 때문이며
 
늘 안부를 물어주는 이는
한가하고 할 일이 없어서 그러는 게 아니라

마음 속에 '늘 당신을 두고 있기' 때문입니다!!
(A person's life
Basically, I see it as pleasant.

As the saying goes, "苦."
Life is a joy in distress.
If not, could the world population be this big?

"Then is it fun to get old and die?"
Perhaps there is this counterargument.
writing,
Being old and dying
It's not always fun
If you know what it means
I feel like I can get any amount of attention.

The eldest son, 莊, died when his wife died,
I played the jar and sang a song.

in the poem of 蘇 East 坡
"I always see you die and live,
There is a phrase, 'There are no tears now'.

But to enjoy life,
Certain planning and training are required.

There was a wonderful person named Zhu Zhi Zhong in the Song Dynasty of China, in 宋,
He said there should be five 計 in life.

The first is live 計,
The second is the New Territories (身計),
The third is the household 計,
The fourth is Noh-gye (老計),
The fifth Four Seasons (dead 計) is that.

Live 計 is
It's about what shape I make of my life,

The New World (身計) is
It's a plan of how to treat this body,

The household 計 is
It is a question of how to establish my family and family relationship.

No-gye (老計) is
It's about what kind of 老 we're going to spend

Four Seasons (dead 計)
It refers to the design of what shape to die in.

If you ask, "Do you have a slave (老計) too?" I'd say, "Yes."

The question, "What is it?"
I think it's better not to say 'soi incorrect answer [答 笑而]'.

But if I talk about the house I live in
I think there might be some of my answers in it.

I live in Bongcheon-dong, famous for Daldongne.
Twenty-five years ago, I bought a terraced land overlooking Gwanaksan Mountain and built a house.
At that time, the surroundings were relatively good and the air was not bad.

But now the area around this house is completely different from then.
The single-family homes are almost gone,
There are five-story multi-family houses nearby.
Parking is difficult, and to get to this house from the subway, you have to struggle up a steep hill.

Among the first people to come
"Is this really Jo Soon's house?"
Some people ask, "Isn't he the same name?"

Anyway, the person who lives in the same house for 25 years
I'm the only one in this town.
The children ask me to move out.
Let's go to a wider place and a more comfortable place.
I think it means they're going to serve them.
Whenever that happens, my answer is the same.

"What's wrong with this place to move?
There are many inconveniences, but there are also many good things.
You have to endure some inconvenience, people can't use it even if it's too convenient.

No matter where you go, you can't stop the age of eating, and the twilight of your life gets thicker.
I've spent the last 25 years in this house without incident, and I'm still in good health, so that's enough!
This is a good house for me."

There are many trees in this house on a narrow plot of land.
They're all trees I planted.
You fertilize it every year
The trees grew very well, and now the house was buried in the woods.

Persimmon trees have a much better sweet persimmon, and native plum trees from Gangneung smell like their hometowns.

Bamboo dug from Gangneung is also very lush, and although the flowerbed is narrow, flowers bloom in all seasons.

The house, the trees, and the flower bed
He winks at me in the morning and evening.
"You're moving out?
Don't go!"

This pet peeve of the last 25 years!
What else can I do like this?
I don't think it's going to be easy to throw away.

Seongnam. There was a sitting duck crawling in the peony market.

In order not to freeze to death on a cold winter night, I spent the night hugging the chimneys of other people's houses, and during the day, I went around the marketplace and lived begging.

And then one day,
I met a blind man begging at the marketplace.

I had a lot of pain in my heart
The two embraced and decided to stay together crying.

The sitting duck is a blind man
He said, "If you carry him on your back, I'll show you the way."

A blind man flips over a sitting duck
If you show up at the peony market

People who liked to see each other helping each other
I gave the two men a generous heart.

Well, I'm begging you, but,

I'm better off than I used to be

He said, "The person watching is smart."
Sitting roomies eat delicious food

I gave a small portion of food to the blind

The sitting duck gets heavier and heavier
The blind man grew weaker.

One day, the two of them
The blind man fell down on a farm road in the country

They're both in the ditch

be confined to one's death.

It is real.

The same goes for us.
I don't give it to you because you're smart and capable
If you fill your stomach by yourself,

You can make a mistake by a sitting duck.

If we lose our balance
It can be wiped out.

After eating,
Those who actively pay for their meals
It's not because I have a lot of money

Because I value "relationship" more than money

When you're working,
Those who take the initiative are
It's not because I'm stupid
Because I know it's "responsibility."

after a quarrel
The person who apologizes first
It's not your fault
Because I care for you.

Those who always try to help me
It's not because I owe you something
I think he's a true friend
 
The person who always asks how I'm doing is
It's not because I'm free and I don't have anything to do

It's because I always have you in my heart!!)

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380. 웃음은 마음을 풍요롭게 한다.

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